Διαθέσιμος Προϋπολογισμός Δράσης: 176.750.000,00€
Έναρξη υποβολής προτάσεων: 12/03/2024
Λήξη υποβολής προτάσεων: Μέχρι εξαντλήσεως του διαθέσιμου προϋπολογισμού
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ
Στο πλαίσιο της Δράσης, επιλέξιμες είναι επιχειρήσεις των κλάδων Εμπορίου, Υπηρεσιών και Τουρισμού.
Ειδικότερα για τις επιχειρήσεις του κλάδου του τουρισμού, δικαίωμα συμμετοχής έχουν μόνο τα παρακάτω κύρια και μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, που λειτουργούν νόμιμα (με ειδικό σήμα λειτουργίας ή υποβληθείσα γνωστοποίηση κατά τις διατάξεις του ν. 442/2016), στην ελληνική επικράτεια ανεξαρτήτως
κατηγορίας αστέρων ή/και κλειδιών ή αυτά που δεν έχουν καταταγεί και η δυναμικότητα τους, σύμφωνα με το ειδικό σήμα λειτουργίας ή την γνωστοποίηση, δεν ξεπερνά τις 200 κλίνες:
● Ξενοδοχεία της υποπερ. αα’, της περ. α’, της παρ. 2, του άρθρου 1, του ν.4276/2014.
● Ξενοδοχειακές μονάδες και λοιπές τουριστικές μονάδες, που λειτουργούν σε παραδοσιακά ή διατηρητέα κτίρια ή κτίρια αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
● Επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων, ενοικιαζόμενων επιπλωμένων διαμερισμάτων και μικτής μορφής ενοικιαζόμενων δωματίων και ενοικιαζόμενων επιπλωμένων διαμερισμάτων.
● Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες ή και τουριστικές επαύλεις.
● Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (κάμπινγκ) και υπάγονται στους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας, που περιλαμβάνονται στον ακόλουθο Πίνακα:
Βασική προϋπόθεση συμμετοχής μιας επιχείρησης στη δράση, αποτελεί:
● Να έχει εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)* του/ων κτιρίου/ων, που περιλαμβάνονται στο Ε.Σ., εφόσον πρόκειται για αναβάθμιση κτιριακών υποδομών που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν.4122/2013 και να προκύπτει από αυτό:
i. ότι το κτίριο/α κατατάσσεται/ονται, στην υφιστάμενη κατάσταση, σε κατηγορία από Γ έως και Η και
ii. ότι επιτυγχάνεται από την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, ενεργειακός στόχος εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας, τουλάχιστον κατά 40% και μείωση εκπεμπόμενων ρύπων (CO2), τουλάχιστον κατά 35%.
* Σημειώνεται ότι για επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό έως 150.000€ για τον κλάδο του τουρισμού και έως 80.000€ για τους κλάδους του εμπορίου και των λοιπών υπηρεσιών, σε περίπτωση που κατά την υποβολή της αίτησης δεν έχει εκδοθεί το ΠΕΑ του κτιρίου/των κτιρίων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο ή η Έκθεση Ενεργειακού Ελέγχου, δίνεται αποκλειστική προθεσμία ενός μήνα από την υποβολή της αίτησης για την προσκόμισή του και τα παραπάνω δηλώνονται με Υπεύθυνη Δήλωση.
Το/α προτεινόμενο/α κτίριο/α οφείλει/ουν να τηρεί/ούν το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αναφορικά με την προσβασιμότητα στα ΑΜΕΑ. Εφόσον δεν τηρείται στο υφιστάμενο κτίριο, πρέπει να έχει εξασφαλιστεί το αργότερο με το πέρας των εργασιών του προγράμματος.
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση επενδυτικών σχεδίων ενεργειακής αναβάθμισης, που δεν πληρούν τα παραπάνω κριτήρια απορρίπτονται από την διαδικασία αξιολόγησης.
Η τεκμηρίωση της αναγκαιότητας των επεμβάσεων, προκύπτει αποκλειστικά από έκθεση αποτελεσμάτων του Ενεργειακού Ελέγχου, όπως αυτή ορίζεται στην Απόφαση του Υπουργού και του Αν. Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄ 2337/10.07.2017), καθώς επίσης ΚΑΙ από το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης
(ΠΕΑ), εφόσον πρόκειται για αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών.
ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Οι επιλέξιμες δαπάνες της Δράσης, διακρίνονται σε δαπάνες για την υλοποίηση των επεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης (οι οποίες εμπίπτουν στον ΓΑΚ) και λοιπές υποστηρικτικές δαπάνες, δηλαδή δαπάνες απαραίτητες για τη σύνταξη, την υποβολή και την παρακολούθηση της αίτησης, καθώς και τον τελικό έλεγχο επίτευξης των ελάχιστων ενεργειακών στόχων (οι οποίες εμπίπτουν στον Κανονισμό De Minimis).
Δαπάνες για την υλοποίηση επεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης
Επιλέξιμες παρεμβάσεις είναι οι ακόλουθες:
• παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης κτιριακού κελύφους, όπως θερμομόνωση αδιαφανών δομικών στοιχείων, αντικατάσταση διαφανών δομικών στοιχείων, εγκατάσταση συστημάτων σκίασης,
• παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης συστήματος φωτισμού, εσωτερικού και εξωτερικού, όπως αντικατάσταση φωτιστικών σωμάτων από νέα τεχνολογίας LED, εγκατάσταση αυτοματισμών σύζευξης τεχνητού με φυσικό φωτισμό, εγκατάσταση αυτοματισμών μείωσης κατανάλωσης λόγω απουσίας / παρουσίας χρηστών,
• παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε συστήματα θέρμανσης χώρων, όπως αντικατάσταση λεβήτων
από αντλίες θερμότητας, ενίσχυση θερμομόνωσης δικτύων διανομής, αντικατάσταση τερματικών μονάδων από νέες ενεργειακά αποδοτικότερες,
• παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε συστήματα ψύξης χώρων, όπως αντικατάσταση ψυκτών από νεότερης τεχνολογίας αντλίες θερμότητας ή ψύκτες, ενίσχυση θερμομόνωσης δικτύων διανομής, αντικατάσταση τερματικών μονάδων από νέες ενεργειακά αποδοτικότερες,
• παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε συστήματα αερισμού χώρων, όπως αντικατάσταση Κ.Κ.Μ. από νεότερης τεχνολογίας που διαθέτουν ανάκτηση της ενέργειας του απορριπτόμενου αέρα, ενίσχυση θερμομόνωσης δικτύων διανομής, αντικατάσταση ανεμιστήρων μονάδων από νέες ενεργειακά αποδοτικότερους που ελέγχονται από ηλεκτρονικές διατάξεις (inverters),
• παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε συστήματα ζεστού νερού χρήσης, όπως αντικατάσταση λεβήτων από αντλίες θερμότητας, ενίσχυση θερμομόνωσης δικτύων διανομής, αντικατάσταση μονάδων αποθήκευσης από νέες ενεργειακά αποδοτικότερες,
• παρεμβάσεις εγκατάστασης συστημάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως ηλιοθερμικά συστήματα,
• παρεμβάσεις αντικατάστασης ενεργοβόρου εξοπλισμού που αφορά την παραγωγική διαδικασία των παρεχόμενων κύριων υπηρεσιών (π.χ. φούρνοι, ψυγεία),
• εγκατάσταση συστήματος αντιστάθμισης,
• εγκατάσταση συστημάτων αυτοματισμού, ελέγχου και διαχείρισης, σε τοπικό και σε κεντρικό επίπεδο (Building Energy Management System, Energy Management System).
Δεν αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες:
• Οι δαπάνες που δεν συνδέονται άμεσα με την επίτευξη υψηλότερου επιπέδου ενεργειακής απόδοσης
• Η αντικατάσταση καυστήρων και λεβήτων με καυστήρες ή λέβητες ορυκτών καυσίμων
• Εργασίες συντήρησης
• Κινητά στοιχεία, μη μόνιμου χαρακτήρα (πχ κουρτίνες, εσωτερικές περσίδες, κ.λπ.)
• Λοιπός εξοπλισμός που δε συμβάλει στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου
• Εργοδοτικές εισφορές για κατασκευαστικές εργασίες και οι δαπάνες που αφορούν σε δασμούς, και τέλη.
Λοιπές υποστηρικτικές δαπάνες
Στο πλαίσιο της Δράσης, αποτελούν επιλέξιμες δαπάνες αυτές για την παροχή των ακόλουθων υποστηρικτικών υπηρεσιών:
α) Υπηρεσίες Ενεργειακού Ελεγκτή, όπως ορίζεται από τον ν. 4342/2015 και τη σχετική Υ.Α.
i. Προκαταρκτικές Ενέργειες Σύνταξης Αίτησης
Διενέργεια Ενεργειακού Ελέγχου βάσει του ν.4342/2015 από Ενεργειακούς Ελεγκτές εγγεγραμμένους στο μητρώο ενεργειακών ελεγκτών του ΥΠΕΝ, κατά τη σύνταξη και υποβολή της πρότασης – Θέσπιση Ενεργειακού Στόχου.
Υποβολή της Έκθεσης Αναφοράς Ενεργειακού Ελέγχου στο "ΑΡΧΕΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ" του ΥΠΕΝ.
Επισημαίνεται ότι οι υπηρεσίες της παρ. α) σημείο i) δεν συνιστούν επιλέξιμες δαπάνες στην περίπτωση των Πολύ Μεγάλων Επιχειρήσεων, για τις οποίες υφίσταται εκ του νόμου υποχρέωση διενέργειας Ενεργειακού Ελέγχου βάσει του άρθρου 10 του ν. 4342/2015.
ii. Αποτίμηση του Ενεργειακού Στόχου, μετά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων
Διενέργεια Ενεργειακού Ελέγχου βάσει του ν.4342/2015, από Ενεργειακούς Ελεγκτές εγγεγραμμένους στο μητρώο ενεργειακών ελεγκτών του ΥΠΕΝ, μετά την ολοκλήρωση της υλοποίησης των παρεμβάσεων. Υποβολή της Έκθεσης Αναφοράς Ενεργειακού Ελέγχου στο "ΑΡΧΕΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ" του ΥΠΕΚΑ.
β) Υπηρεσίες Ενεργειακού Επιθεωρητή, όπως ορίζεται από το ν. 4122/2013 και τη σχετική Υ.Α. 178581/30-06-2017, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, για έκδοση Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης για τις περιπτώσεις κτιρίων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ΚΕνΑΚ.
i. Προκαταρκτικές Ενέργειες Σύνταξης Αίτησης
Έκδοση Π.Ε.Α. από Ενεργειακούς Επιθεωρητές, εγγεγραμμένους στο μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών του ΥΠΕΝ, κατά τη σύνταξη και υποβολή της πρότασης. Στο βασικό σενάριο υλοποίησης παρεμβάσεων, θα περιλαμβάνονται το σύνολο ή όσες παρεμβάσεις από τις επιλέξιμες, λαμβάνει υπόψη ο ΚΕΝΑΚ.
ii. Αποτίμηση του Ενεργειακού Στόχου, μετά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων
Έκδοση Π.Ε.Α. από Πιστοποιημένους Ενεργειακούς Επιθεωρητές, μετά την ολοκλήρωση της υλοποίησης των παρεμβάσεων.
γ) Εφαρμογή και Πιστοποίηση συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, σύμφωνα με το πρότυπο ISO 50001. Περιλαμβάνεται η αμοιβή του φορέα πιστοποίησης της εφαρμογής του συστήματος.
δ) Δαπάνες Συμβούλου Διοίκησης και Διαχείρισης της αίτησης. Περιλαμβάνονται οι δαπάνες του Συμβούλου για την προετοιμασία και υποβολή της αίτησης, καθώς επίσης και για την διοίκηση και διαχείριση της, κατά τη διάρκεια υλοποίησης και μέχρι την ολοκλήρωσή της.
ε) Δαπάνες Μελετών. Περιλαμβάνονται οι δαπάνες για την εκπόνηση μελετών κάθε μορφής, απαραίτητες για την υλοποίηση της έκθεσης αποτελεσμάτων του ενεργειακού ελέγχου, σχετικές με τους σκοπούς της Δράσης. Οι επιλέξιμες επιχορηγούμενες δαπάνες για τις συμβουλευτικές / υποστηρικτικές εργασίες, στο σύνολό τους δε δύναται να υπερβαίνουν το 7% του επιλέξιμου συνολικού Π/Υ του επενδυτικού σχεδίου, με ανώτατο σύνολο υποστηρικτικών δαπανών τις 30.000€.
Στον ακόλουθο πίνακα, παρουσιάζονται τα ανώτατα όρια κατανομής δαπανών, ανά κατηγορία δαπάνης:
Γενικές επισημάνσεις για τις δαπάνες:
• Επιλέξιμες είναι ΜΟΝΟ οι παρεμβάσεις που περιγράφονται στο προτεινόμενο σχέδιο εξοικονόμησης ενέργειας, της Έκθεσης Αποτελεσμάτων του Ενεργειακού Ελέγχου ή της Ενεργειακής Επιθεώρησης (πρώτο σενάριο ΠΕΑ), κατά περίπτωση.
• Όπου από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, απαιτείται η έκδοση αδειών και εγκρίσεων για την πραγματοποίηση των παρεμβάσεων που περιλαμβάνονται στο Ε.Σ., αυτές πρέπει να εξασφαλιστούν και να προσκομιστούν κατά την υποβολή του τελικού αιτήματος καταβολής της δημόσιας δαπάνης.
• Δεν είναι επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν σε προμήθεια παραγωγικού εξοπλισμού.
• Τα υλικά και τα συστήματα που θα χρησιμοποιηθούν για τις παρεμβάσεις, πρέπει να φέρουν πιστοποίηση των ενεργειακών χαρακτηριστικών τους.
Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών, ορίζεται:
- για τις δαπάνες οι οποίες υπάγονται στο ΓΑΚ, η ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της πρότασης στο Πρόγραμμα.
- για τις δαπάνες οι οποίες υπάγονται στον Κανονισμό De minimis, η ημερομηνία προδημοσίευσης του Προγράμματος.
Ως ημερομηνία λήξης επιλεξιμότητας των δαπανών, ορίζεται η 30/07/2025. Η ολοκλήρωση των προτεινόμενων προτάσεων, θα πρέπει να συντελεστεί έως την ως άνω ημερομηνία.
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός (δημόσια δαπάνη και ιδιωτική συμμετοχή, άνευ Φ.Π.Α.) κάθε επενδυτικής πρότασης δυνητικού δικαιούχου ενίσχυσης:
• δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 500.000€ για τον κλάδο του Τουρισμού.
• δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό των 250.000€ για τον κλάδο του Εμπορίου και των Υπηρεσιών.
Πέραν των ανωτέρω, σε κάθε περίπτωση, ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός (δημόσια δαπάνη, ιδιωτική συμμετοχή και Φ.Π.Α.), δε δύναται να υπερβαίνει το γινόμενο του 1,45€ επί το σύνολο της εκτιμώμενης ετήσιας εξοικονόμησης πρωτογενούς ενέργειας (kWh), όπως προκύπτει από το Α’ Πιστοποιητικό Ενεργειακής
Απόδοσης, ή από την Έκθεση Αποτελεσμάτων του Ενεργειακού Ελέγχου. Στην περίπτωση που ο λόγος του επιχορηγούμενου προϋπολογισμού προς την ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, είναι μικρότερος του 1,45, τα επιλέξιμα ποσά μειώνονται αναλογικά.
Σε περίπτωση που το υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο, τόσο για τον κλάδο του Τουρισμού, όσο και για τον κλάδο του Εμπορίου και των Υπηρεσιών έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο από το ως άνω ποσό ανά κατηγορία δραστηριότητας, τότε θα κρίνεται επιλέξιμο ΜΟΝΟ μέχρι του ορίου που τίθεται. Το υπόλοιπο τμήμα του
προϋπολογισμού, αποτελεί μη επιλέξιμη δαπάνη και υλοποιείται υποχρεωτικά, εφόσον συνεισφέρει στην επίτευξη του ενεργειακού στόχου, που έχει τεθεί κατά την υποβολή του επενδυτικού σχεδίου.
ΠΟΣΟΣΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ
α) Επενδυτικές ενισχύσεις για μέτρα ενεργειακής απόδοσης, εκτός από μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια:
Οι επιλέξιμες δαπάνες μπορούν να καθορίζονται χωρίς προσδιορισμό αντιπαραδείγματος. Στην περίπτωση αυτή, οι επιλέξιμες δαπάνες είναι οι συνολικές επενδυτικές δαπάνες που συνδέονται άμεσα με την επίτευξη υψηλότερου επιπέδου ενεργειακής απόδοσης και οι εφαρμοστέες εντάσεις ενίσχυσης και πριμοδοτήσεις,
μειώνονται κατά 50%.
β) Επενδυτικές ενισχύσεις για μέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια:
Όταν η επένδυση συνίσταται στην εγκατάσταση ή την αντικατάσταση ενός μόνο τύπου δομικού στοιχείου, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 σημείο 9) της οδηγίας 2010/31/ΕΕ, η ένταση της ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 25%.
- Όταν η ενίσχυση για επενδύσεις σε κτίρια, οι οποίες πραγματοποιούνται για τη συμμόρφωση με τα ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης που χαρακτηρίζονται ως ενωσιακά πρότυπα, χορηγείται λιγότερο από 18 μήνες πριν από την έναρξη ισχύος των ενωσιακών προτύπων, η ένταση της ενίσχυσης δεν πρέπει να υπερβαίνει το 15% των επιλέξιμων δαπανών όταν η επένδυση συνίσταται στην εγκατάσταση ή την αντικατάσταση ενός μόνο τύπου δομικού στοιχείου, όπως ορίζεται στο άρθρο 2, σημείο (9), της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ, και το 20% σε όλες τις άλλες περιπτώσεις.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ
Η διάρκεια υλοποίησης κάθε επενδυτικού σχεδίου ενεργειακής αναβάθμισης, δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δεκαπέντε (15) μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης της πρότασης.
DEFINE SOLUTIONS SA
Γ. ΔΡΟΣΙΝΗ 10, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΥΠ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΕΛΗΣ
ΤΗΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 211 010 4013
E-MAIL ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: espa@define.gr
Comments